Sommarskoj

Att Alva har sommarlov är riktigt bra för Denniz och Gemini. Idag var hon ensam med dem i några timmar, och hon hade både myst med dem och borstat päls. Men det bästa av allt är att det finns så många barn som Alva kan leka med, och att det inte är lika bråttom att få dem i säng, så det finns lite större utrymme för mig att gå längre promenader.

Ikväll skulle Alva och Selma spela TV-spel (vilket de bara får göra om de har varit ute och lekt någora timmar PLUS läst i minst 20 minuter – vilket är ganska lång tid när man är nybörjare), så då passade vi mammor på att åka iväg och gå en slinga av milspåret med hundarna under tiden.

Denniz på väg till matte, trängs av brorsan Gemini.. och i bakgrunden väntar Marie på oss.

Denniz på väg till matte… blir nästan puttad av brorsan Gemini.. och i bakgrunden väntar Marie på oss.

På promenaden jagade killarna en hare.. ja, jag erkänner. Vi hade gått två kilometer med koppel på, inte sett en människa och svängde dessutom av på den del av spåret som ytterst få använder (10 och 15-kilometerspåret). Först kom två cyklister och passerade oss i hög fart, precis när vi skulle släppa hundarna. Direkt efter kom två damer och gick bakom oss, men de svängde in på det kortare 7,5-kilometersspåret. Denniz sprang ut på åkern bredvid oss för att rulla sig, och när han bussprang iväg kom Gemini också, och då skrämde de upp en hare som låg mitt framför dem i gräset. De sprang efter och någon av dem gläfste lyckligt, medan jag höll på att skämmas ihjäl. Marie och jag gick sakta framåt och det tog nog inte mer än 1,5 minut så var båda hundarna tillbaka hos oss.

Resten av rundan var mer ”händelselös”, om man inte ska räkna alla branta backar som jag och Marie kämpade oss uppför – och nerför. Efter en och en halv timme var vi tillbaka vid bilen, och då hade killarna fått springa lösa ungefär halva rundan. När vi kom hem fick de varsin kokt kycklingfilé som de belåtet tuggade i sig innan de la sig för att vila. Med tanke på att vi kunde gå ordentligt både på morgonen och på lunchen (det var inte lika hett ute idag) så är det inte konstigt om de kommer att vila resten av kvällen. Sötnosar! Jag tror de gillar sommarlovet som ger matte den här friheten att gå med dem!

2 reaktioner på ”Sommarskoj

  1. Jag tycker inte du har den minsta anledning att skämmas för hundarna; då skulle jag skämmas hela tiden, haha! De är ju ändå hundar och vi kan inte styra allt de gör i slutändan. Hur mycket vi än skulle vilja…

    Gilla

Lämna en kommentar