Intrång i flocken!

Igår skulle Alva träna skidskytte i fyra timmar, så då passade vi andra på att åka och träffa Mari och Ozzy. Och… Zoey – en kaxig liten blandras-dam. Både Denniz och Gemini går bra ihop med Ozzy – de är ju riktiga kompisar – så jag tänkte mig att när killarna hade fått gå några minuter i koppel tillsammans med Zoey så skulle det också funka. Men fullt så enkelt var det inte!

Zoey

Zoey

Gemini drog i kopplet, skällde som en galning, och fick med sig Denniz i samma beteende. De skulle bara fram till Zoey.. i högsta möjliga fart och så högljutt som möjligt! Jag prövade att prata lugnande, att blockera så att Gemini inte skulle se Zoey. Mari gick framför oss, och vi testade om det gick bättre om vi gick framför henne. Jag testade att rycka till  ordentligt i selen när Gemini drog. Ja, jag testade ungefär alla sätt jag kom på, men absolut ingenting fungerade. Efter en halvtimmes sakta promenerande där jag hela tiden fick hålla emot, och dra i kopplen, blev det lite lugnare, men då kändes det som om huden i min vänsterhand (där jag höll Geminis koppel) var full av blåsor och höll på att ramla av… Dessutom kändes min arm ungefär dubbelt så kraftig som vanligt och jag kände nästan hur muskler bilades i racer-fart!

Titta så fint de går på rad bredvid mig: Gemini, Denniz och Ozzy.

Titta så fint de går på rad bredvid mig: Gemini, Denniz och Ozzy.

Vi fortsatte att gå och gå, men lät inte bröderna komma ända fram till Zoey. De fick snällt gå framför eller bakom varandra. På tillbakavägen mot bilen var alla hundar trötta, och då orkade inte ens Gemini bry sig om den lilla hunden som trängt sig in i deras lekflock. Denniz var framme och nosade lite på henne medan vi gick, men vi sa att vi håller dem i koppel minst en promenad till. Det var otroligt ansträngande för hundarna att vara tillsammans i två timmar, med allt vad det innebar att vara fyra hundar. Men nyttigt. Det blev väldigt lugnt för dem resten av dagen sedan, längsta promenaden på kvällen blev nog 2 kilometer.

Så här kunde det också se ut.. inte lika välordnat. Snarare mer som totalt kaos :)

Så här kunde det också se ut.. inte lika välordnat. Snarare mer som totalt kaos 🙂

PS. Nu är vi tillbaka efter ett långt blogguppehåll. Anledningen till uppehållet kanske kommer i ett eget inlägg framöver. Jag kan även meddela att jag otroligt nog slapp både träningsvärk i armarna och blåsor i händerna efter gårdagens äventyr. Det hade jag aldrig trott! 🙂 DS.

 

2 reaktioner på ”Intrång i flocken!

  1. Alla behöver ett brejk ibland:)) Men också väldigt kul att ni är tillbaka igen! Har Ozzy fått en’ syster’, eller hur kommer det sig att ni hade ytterligare en hund med?

    Gilla

Kommentera

