Varierad morgonpromenad

Även idag har metereologerna lovat varmt och soligt väder, och för en gångs skull verkar det överensstämma med hur verkligheten ser ut. Alltså tog jag mig i kragen och steg upp strax före 06 även att jag egentligen ville ligga kvar lite till, så att Denniz och Gemini skulle hinna få en ordentlig promenad medan luften fortfarande var sval.

23-morgon

Här passerar vi första hygget, redan innan solen hunnit upp ordentligt.

23-denniz morgonspring

Denniz kommer glatt småspringande mot mig längs skogsstigen.

Jag och hundarna tog bilen ut till ett av våra favoritställen strax utanför stan (Eksjö) och vår morgonrunda blev 8,5 kilometer. Bitvis höll vi bra tempo, men det fanns mycket att lukta på, och inspektera, längs vägen. Först och främst alla buskar som luktar gott, en massa spår, man måste ner i ån och dricka så fort man får chansen, springa över spången vid kvarnen (Hyttens kvarn), ner i sjöarna och dricka, kolla vilka som spelar golf på golfbanan, vilka som bor på den lilla campingplatsen, vilka som har gått skogsstigen till badplatsen och så vidare och så vidare.

23-kvarnen

Killarna vid kvarnen. de sprang här fram och tillbaka, över den lilla bron, och utforskade båda sidor om ån. OBS! Bilden är ett montage.

Förra sommaren var det får i en hage man passerar under den korta sträcka man går på en liten grusväg. I år var det hästar där. Och inte bara i ena hagen, utan i hagarna på båda sidor om vägen. Det var riktigt bra träning för hundarna – och ingen av dem skällde eller drog i kopplet. Men jag märkte att de hade respekt för de stora djuren och gärna höll sig nära mig när vi passerade.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det fanns flera tillfällen för killarna att dricka vatten, och de tog varje chans de fick, både i ån och i sjöarna vi passerade. Innan vi kom tillbaka till bilen började solen värma, så alla vara glada och nöjda över att få åka hem, knappt två timmar efter att vi lämnade bilen.

23-dricker vatten

Gemini är ute och dricker vatten i en av sjöarna

 

Jag gillar att det är en så varierad promenad. Största delen av turen kan Denniz och Gemini gå lösa, men det finns även passager (när vi passerar hästgården och golfbanan till exempel) där de får gå i koppel. Vi fick gå på stigar, skogsvägar och grusvägar förbi tallskog, granskog, hyggen, ängsmark och sjöar. Bättre början på dagen kan jag knappast tänka mig!

Kommentera

