Store Mosse

Idag var det dags för en äkta ”familjen-Freid-utflykt”, och den bar av till nationalparken Store Mosse (södra Sveriges största nationalpark) mellan Värnamo och Gnosjö. Med oss hade vi våra vänner Marie, Siri och Selma.

Vi gick en av Lövö-rundorna, och utgick från Kittlakull.

Vi gick en av Lövö-rundorna, och utgick från Kittlakull. Här tittar Gemini och hans ”mattar” Alva och Siri på en spännande ödla.

Från parkeringen gick vi ut på den stora mossen via spångar – där det kryllade av ödlor som låg och värmde sig. Tjejerna som gick i spetsen såg även två ormar, men de slingrade sig tack och lov iväg fortare än kvickt.

Jag, killarna och Alva

Jag, killarna och Alva

Marie kommer glatt gående längs spången

Marie kommer glatt gående längs spången

Barnen och hundarna - längs spången

Barnen och hundarna – längs spången

Gemini blir ordentligt gosad med....

Gemini blir ordentligt gosad med….

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är otroligt stort när man kommer ut på mossen, och vidderna gör något med ens sinnen – i alla fall mina. Man känner sig lätt till sinnes och det är helt underbart att vara där.

Längs vägen finns det gott om bänkar att sitta och njuta på. Eller fika. Eller gosa – vilket Gemini drog fördel av vid flera av rastplatserna.

Gemini vet hur man tar för sig! Vill man bli gosad med ser man till att bli det!

Gemini vet hur man tar för sig! Vill man bli gosad med ser man till att bli det!

Vi fikade lite längs spången ute på mossen, men vår stora fikastund då vi tog fram våra pannkaksrullar, kokta ägg, mackor, frukter, bullar, kex… ja.. allt gott… den tog vi på ett litet berg med härlig utsikt över mossen. Ett berg där vi kunde sitta i skuggan och bara njuta. För övrigt var vädret perfekt för vandring i och med att det var blandat soligt och molningt. Och det fanns flera ställen för hundarna att dricka vatten på (förutom i burken jag hade med mig).

Jag tycker den här bilden är underbar! Jag försökte få dem att posera fint... men.. nja.. det gick sådär.

Jag tycker den här bilden är underbar! Jag försökte få dem att posera fint… men.. nja.. det gick sådär.

Det var lite enklare med färre inblandade...

Det var lite enklare med färre inblandade… här Alva, Siri och Gemini.

Fråga mig inte hur länge vi var ute, för jag har inte den blekaste aning. Många timmar tog det i alla fall, men vi hade det jättehärligt och behövde inte tänka på klockan över huvud taget. Jag hoppas att vi får möjlighet att åka tillbaka fler gånger i sommar eller höst.

Jag med Denniz och Gemini

Jag med Denniz och Gemini

Behöver jag säga att hundarna var väldigt trötta och låg ner hela hemresan på en timme? De har ärligt talat inte gått mer än 2 superkorta kissrundor sedan vi kom hem vid 16-tiden! Det var både spännande och jobbigt att gå spång – och att gå med så många roliga personer 🙂

2 reaktioner på ”Store Mosse

    • Man går flera kilometer på spång.. och jag älskar det!! Och barnen älskar det! Hundarna.. nja.. de tycker nog varken eller. Men det är otroligt bra träning för dem att vara tvungna att gå exakt där vi går – och exakt i vårt tempo.

      Gilla

Kommentera

