Fortsatt ”inte-skälla-på-hundar-träning”

Igår berättade jag om hur jag och Gemini tog en särskild morgonrunda för att träna på hundmöten – eller rättare sagt på att möta hundar utan att skälla eller uppföra sig på något annat sätt som inte matten uppskattar. Vi kom redan då en bit, men givitvis nådde vi inte målet på enbart ett träningstillfälle.

Eftersom jag har semester har jag mer tid än vanligt att lägga på hundarna (Alva leker MER än gärna med kompisar under tiden), och det gör det enklare för mig att gå ut med dem en i taget. Det tog jag tillfället att göra igår kväll också, återigen med Gemini.Vi mötte inte särskilt många hundar, men vid de tre möten som uppstod (ett möte med 1 hund, ett med 2 hundar och ett med 3 hundar) uppförde han sig otroligt mycket bättre än han har gjort de senaste två månaderna.

När vi såg hundar komma mot oss pratade jag lugnt med honom, ställde mig och blockerade så att han inte kunde kika fram på de mötande. Han fick sitta ner och vänta, och i mötesögonblicket fick han godis. Sedan fick han sitta och titta när de försvann bort i fjärran. Vid ett tillfälle skällde han och drog till ordentligt precis vid mötet (när vi mötte 3 hundar), men övriga gånger varken skällde, morrade, pratade, gnällde eller drog han.

I morse var det träningsdags igen! Först gick vi ut alla tre (jag, Gemini och Denniz) på en liten morgonpromenad längs gångbanorna. Förmodligen var vi ute lite för tidigt, för vi mötte inte en enda hund! Men när vi hade lämnat Denniz inne och Gemini och jag skulle cykla en runda blev det lite mer utmaning för honom:

  • Först mötte vi hans hatobjekt – två tervueren (det är de och schäfrar han har svårast för). Jag satt på cykeln, svängde in på en liten stig, vände cykeln och så fick Gemini sitta och titta på när hundarna gick förbi med sin husse och matte. Vi kunde till och med hälsa på varandra utan att Gemni skällde!!
  • När vi nästan var hemma igen mötte vi en man som bor på vårt område och som kom och gick med sina två amstaffar. Dessa hör inte heller till Geminis favoriter, förmodligen för att de går över vår gård, men när jag svängde av hemåt försökte han inte ens vända på huvudet för att titta på hundarna!

Jag vet att det kommer att krävas många, många promenader innan det bättre beteendet sitter, men det känns skönt att vi kommit så här långt på bara ett dygn!

 

 

2 reaktioner på ”Fortsatt ”inte-skälla-på-hundar-träning”

  1. Det brukar ju bli två steg framåt…och sedan ett steg bakåt när man tränar. Men det gäller att njuta av framstegen trots allt:))) Jag är nöjd om jag kan få Kaxmörten att sitta ner vid avskydda-hundar-möten; han är ju sååå himla tax-kaxig om du förstår vad jag menar…:))

    Gilla

    • Just på den här fronten har vi snarare haft ett steg framåt och tre-fyra bakåt just med Gemini. Men om jag jobbar stenhårt i två veckor nu har vi en bra bas att stå på tror jag!

      Gilla

Kommentera

